Session status
Produkten har lagts i kundkorgen!
Large...
Här kan du önska dig något i present eller julklapp av en vän. Skriv en hälsning och skicka, så får din vän din önskan och en länk till produkten i sin e-post.


Din väns namn *

E-post till din vän *

Ditt namn*

Din epost *






10 knep för att må bättre

1. Gå ut. Unna dig själv en liten promenad när solen är framme, passa på under lunchen eller varför inte promenera till jobbet?

2. Ät potäter. Potatisen toppar listan när det kommer till innehållet av den humörhöjande signalsubstansen serotonin.

3. Tänd lampan. På hösten och vintern råder det brist på ljus, men med konstgjort ljus kommer man långt. Tänd flera lampor, använd starka glödlampor (så högt antal watt som lamporna klarar) och investera i en ljusterapilampa.

4. Ha sex. När vi har sex ökar dosen av dopamin och endorfiner, dessa hjälper kroppen att hålla humöret uppe.

5. Ät broccoli. Har du brist på B-vitaminet folsyra kan det påverka ditt humör negativt. Ät broccoli, kalvlever och spenat för att få smilgroparna att gå uppåt igen.

6. Skratta. Att ett skratt förlänger livet vet vi, men att effekten håller i sig även efter skrattet kanske är nyheter. Dessutom visar en ny studie från Loma Linda University i USA att redan inför att vi ska se en rolig film ökar serotoninnivåerna i kroppen med 27 procent.

7. Träna. Riktigt hård träning höjer produktionen av serotonin, endorfin, dopamin, anandamid och fenylethylamin. Dessutom minskar produktionen av stresshormonet kortisol. Men det räcker inte med en långsam promenad, höginstensiv träning där du använder hela kroppen är vad som krävs.

8. Ät fisk. D-vitaminbrist kan gå ut över humöret och under vinterhalvåret är inte solljuset tillräckligt starkt för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin. Däremot kan du genom att äta rikligt med makrill, lax och sill få i dig tillräckligt med vitamin D.

9. Ät selen. Spårämnet selen är inte bara bra för att förebygga cancer, förbättra spermakvaliteten och bygga upp immunförsvaret, det påverkar även humöret i positiv riktning. Den dagliga dosen selen får du i dig om du äter: 100 gram kokt kycklingbröst eller 10 gram paranötter.

10. Håll temperaturen. Vem blir inte sur av att frysa? Låg temperatur kan vara en av bovarna när det gäller trötthet och vinterdepression, så spara inte på värmen och klä på dig ordentligt när du är ute. Köp en gosig fleecefilt eller en värmande vetekudde att ta till när du känner dig extra huttrig.

Svenska Kondomeriet Original AB   |   kundservice@kondomeriet.se   |   producerat av impera